چابهار سیستان و بلوچستان شوهاز وب سایت چابهار و مرجع گردشگری سیستان و بلوچستان

  ارتباط با مدیرسایت 09151401409

سر باز

اقوام و طوایف

برخى از طوایف شهرستان سرباز عبارتند از : بارکزایى: مردم این طایفه در سراسر بلوچستان، مخصوصاً در دهستانهاى آشار و ایرافشان و سرباز به سر مى ‏برند مردم این طایفه در اصل از افغانستان به ایران مهاجرت کرده ‏اند. و از اعقاب امیرشاهوخان بارکزایى هستند. بزرگزاده: مردم این طایفه در دهستان سرباز و خصوصاً در روستاهاى دپکور و کوه متیک پراکنده هستند. بزرگزاده ‏ها، اصلاً کرد بوده و از آنجا به بلوچستان کوچ نموده ‏اند.و مردم این طایفه خود را از اعقاب شاه نعمت الله ولى مى ‏دانند. سگارى: محمد خان که برادر شیخ محمد و فرزند شیرخان است، جد بزرگ سگاریها مى ‏باشد. محمد خان مدتى حاکم و رئیس سرباز بوده است، اما در طى درگیرى که بین او و افغانها رخ مى ‏دهد، کشته مى ‏شود، آنگاه فرزندانش به کیشکور و کوه سگار پناهنده و متوارى مى ‏شوند. بعد از آن، نسل آنها به سگارى معروف مى ‏شود زیرا در کوه سگار اقامت داشتند. نیازخان و تقى و سعدى و سنایى از نسل محمدخان هستند که اجداد سگاریها مى ‏باشند. تمام سگاریهاى سرباز و کوپک اولاد حاجى دادرحیم ، از اولاد سنایى هستند. دهانى: قلمرو طایفه دهانى از شمال به دشت مراد آباد سوران، از جنوب به صلاح کوه از مشرق به کوه بلوچ و زامران و از جانب غرب به سرباز و ایرندگان محدود مى ‏باشد. مرکز طایفه در مورتان است.دهانى ها در تمام بخش و خصوصاً دهستان نسکند پراکنده ‏اند. رئیسى: در دهستانهاى ایرافشان، آشار، سرباز و کیشکور پراکنده شده ‏اند که در حال حاضر داراى فامیلهایى نظیر اربابى، ملک رئیسى و نباتزهى هستند. رئیسى ‏ها از مالکیت آب و زمین و نخل برخوردارند.در قدیم زمانیکه طایفه و ایل، به عنوان یک سازمان سیاسى و واحد اجتماعى نسبتاً مستقل از مجموع جامعه ایران به سر مى ‏بُرد، و پیش از ورود مأموران دولت به این منطقه، احتمالاً تیره یا طایفه رئیسى براى سرپرستى و حفظ نظم به عنوان ریش سفید و کلانتر سهمى داشته است رئیسى ‏هاى کیشکور از نسل شیر محمد جالقى هستند که از جالق آمده و در کیشکور سکونت اختیار کرده و ریاست کیشکور در اختیار او درآمد. رند: در دهستانهاى ایرافشان و سرباز پراکنده ‏اند و هم‏اکنون داراى نام خانوادگى نظیر ایراندوست، کرد، کریم‏زهى، آسکانى، آرامش، تلاتف، کنرزهى، وطنخواه و .... هستند. در مورد فامیل یانام خانوادگى آرامش لازم به توضیح است که هنگامى که مأموران ثبت احوال جهت دادن شناسنامه، خصوصاً در روستاى پیردان که اکثریت رندها در همین‏جا مى ‏باشند، آمده بودند، از شخصى بنام ملک محمد رند سئوال مى ‏کنند که فامیل شما چیست؟ وى مى ‏گوید که رند است در همین هنگام مأموران آشفته مى ‏شوند و مى ‏گویند که رندى ‏گرى را رها کنید و آرامش اختیار کنید و بدین‏ترتیب فامیل آرامش بوجود آمد. لازم به ذکر است مرکزیت مردمان این طایفه در نواحى اطراف مرز ایران و پاکستان خصوصاً در ردیگ و سوراب و پیشین است. بلوچ: در تمامى دهستانهاى بخش سرباز و خصوصاً دهستان سرباز و سرکور پراکنده شده‏اند و داراى فامیلهاى ایراندوست، ایران نژاد، گهرامزهى، بهزامزهى، شهدادزهى، شنبه‏زهى، مزارزهى، کوه ونى ، فولاد پور، پارسانژاد و ... هستند. بلیده ‏اى: مردمان این طایفه در اصل از مسقط به کیچ و »تربت فعلى« آمده و سالیان زیادى در آنجا مانده و حاکمیت و سرورى آنجا را داشته ‏اند و در نهایت به بلوچستان ایران آمده ‏اند و پدر بزرگ بلیده ‏اى ‏ها »بوسعید« نام داشته که به روایتى دیگر از الجزایر آمده ‏اند و مرحوم حاج کریم بخش سعیدى، بدین دلیل فامیل خودشان را سعیدى گذاشته ‏اند. جهت کسب اطلاعات بیشتر به شجره‏نامه بلیده‏اى به قلم خلیفه داد محمد ساکن راسک مراجعه شود بلیده ‏ای ها از نسل عبدالکریم فرزند حکیم داد هستند که از بلیده آمده و به سرباز( ششگیم) سکونت کردند اینان بیشتر در دپکور و مغ پراکنده ‏اند. ملازهى: در دهستان سرباز و خصوصاً در روستاهاى مغ و کوه میتگ و انزا و دپکور و بطور محدود در دهستان ایرافشان پراکنده هستند. اینان نسل خود را به حضرت على( رض) مى ‏رسانند. دَرزاده: مردمان این طایفه از نسل غلامان هستند که در طول زمان و به تدریج آزاد شده‏ اند ازدواج آنها نیز بیشتر به شکل درون گروهى، و گاه گاه با تیره نوکرها انجام مى ‏شود. درزاده ‏ها در تمامى دهستانها و روستاهاى بخش سرباز پراکنده هستند که در گذشته داراى ملک و آب نبوده ‏اند اما در حال حاضر داراى زمین مى‏باشند. استاها: استاها، صنعتگران جامعه هستند و عموماً به یکى از سه پیشه زرگرى، آهنگرى و نجارى و بطور محدود به ختنه کردن و آرایشگرى اشتغال دارند. و در ساختن زیور آلات زنان مهارت کافى و وافى دارند. مردمان این طایفه هر کجا و براى هر کس مى ‏توانند کار بکنند. گاهى به ساختن ادوات کشاورزى و سیخ و داس و چکش، و ... اشتغال دارند. محل زندگى آنها از محلّه سایر طبقات جداست و بیشتر در حاشیه دهات زندگى مى‏کنند. علاوه بر مشاغل بالا به خرید و فروش الاغ و رادیو و ضبط نیز مى‏پردازند. امروزه وضع استاها بسیار خوب شده و حتى داراى ماشین و خانه ‏هاى مجهز و ... هستند. همانند درزاده ها در تمامى روستاها پراکنده هستند. نوکرها یا غلامان: این تیره پایین ترین قشر اجتماعى موجود در سرباز را تشکیل مى‏دهد. اینان دو دسته هستند: یا نسل اندر نسل برده بوده‏اند و یا کسانى هستند که در حملات طوایف بلوچ به استانهاى مجاور و یا همسایگان خود به اسارت گرفته شده و در اینجا فروخته شده ‏اند بطور کلى افراد این ذات خدمتگزاران خانواده‏ ها بوده و در مواردى نقش کارگران کشاورزى را بر عهده دارند. غلامان داراى اندامى قوى و نیرومند و بینى پهن و گشاده، لبانى ستبر و برگشته، چشمانى سیاه، موهایى مجعد و مشکى هستند. در حال حاضر بسیارى افراد این طایفه حتى داراى آب و زمین شده ‏اند و از آزادى کامل همانند یک مرد بلوچ برخوردارند. غلامان نیز در تمامى دهستانها و روستاها پراکنده هستند. میر و شیخ: میروشیخ در اصل لقب هستند و طایفه ‏اى خاص نیستند و بطور کلى در تمامى دهستانهاى بخش سرباز، خصوصاً در نسکند و آشار پراکنده ‏اند. لازم به توضیح است که اصیل‏ترین و قدیم‏ترین طوایف موجود در سرباز همان رئیسى ‏ها و بزرگزاده ‏ها هستند که از ملّاکین اصیل مى ‏باشند. و همچنین نباتزهى و سگارى و میران نسکند ازطایفه ‏هاى اصیل این منطقه هستند و این سه طایفه، فرزندان سه نفر بنام‏هاى نبات خان که مرکز شان درپارود و زیارتجاه مى ‏باشد، و محمدخان که مرکزشان در دپکو و سگار است، و جان محمد خان که مرکزشان در نسکند مى ‏باشد. سه نفر مذکور با هم برادر و از فرزندان شیرخان مى‏باشند که در پایان به میرگهرام، مرحوم نوبندگ لاشارى میرسند.

نظرات کاربران
ارسال نظر